Принципи



Реалізація дидактичних і методичних принципів формування математичної  компетентності
Оцінить Вашу методику навчання за критеріями загальнодидактичних принципів формування математичної  компетентності та особистісно-орієнтованого навчання
Принцип особистісно-орієнтованого підходу
o         Використання резервів, закладених в особистості учнів
o         Створення на уроці благоприємного психологічного мікроклімату
o         Володіння технологією педагогічного спілкування
o        стиль роботи  з  учнями (діловитість,  енергійність,  об’єктивність,  педагогічний оптимізм,  вміння  підтримувати  ініціативу  і  самостійність  учнів)
o         Врахування досвіду та зони інтересу учнів
o         Індивідуалізація та диференціація навчання
Принцип науковості,  провідної ролі теоретичних знань
o        розкриття  суті  причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами на основі математичних  знань,  
o        ознайомлення  учнів з науковими методами пізнання,
o        визначення міждисциплінарних  зв’язків,  
o        формування  наукового світогляду.
o        вибір підручників, навчальні тексти яких відповідають двом етапам пізнання: від одиничного через особливе до загального і від нього, через логічне обґрунтування, до практики.
o        включення до шкільного курсу елементів дискретної математики (комбінаторика, елементи математичної логіки в їх прикладному аспекті, системи числення, елементи теорії графів тощо).
o        ознайомлення учнів з поняттям математичної моделі та методом математичного моделювання, вироблення уявлень про роль цього методу в пізнанні і перетворенні дійсності, формування вмінь будувати простіші математичні моделі. 
Принцип концентризму
Математична підготовка школярів досягається концентричним розвитком таких груп знань: 1) числа і дії над  ними, величини, метрична система мір; 2) вирази, рівняння, нерівності, елементи логіки; 3) функції, дослідження функцій; 4) геометричні фігури та їх властивості, геометричні величини, перетворення фігур; 5) координати і вектори; 6) комбінаторика; 7) елементи статистики і теорії ймовірностей; 8) математика і зовнішній світ (моделювання, аналіз даних, специфіка математики як науки, математика в системі наук, історія виникнення і розвитку математичних теорій).
Принцип фузіонізму
o        якісне об’єднання алгебраїчного і геометричного матеріалу шляхом введенням узагальнюючих понять сучасної математики:  елементи теорії множин і математичної логіки, координатно-векторні поняття, бінарні відношення, що дають змогу з єдиних наукових позицій трактувати основні алгебраїчні і геометричні поняття.
o        посилення зв’язків у змісті математики між алгеброю і геометрією, планіметрією і стереометрією. взаємопроникнення геометричних методів і образів у алгебру і навпаки; про геометричну інтерпретацію алгебраїчних залежностей і аналітичне тлумачення геометричних фактів.
Принцип соціальної ефективності
o        реалізація двох основних функцій математичної освіти:  власне математична освіта і освіта за допомогою математики.
o        інтелектуальний розвиток учнів, формування видів мислення, характерних для математичної діяльності й необхідних людині для повноцінного життя в суспільстві;
o        оволодіння прийомами математичної діяльності, які необхідні у вивченні суміжних предметів для продовження навчання та в практичній діяльності.
Принцип систематичності  і  послідовності  навчання
o        діяльність викладача спрямована на надання учням математичних  знань  у вигляді логічної системи, де кожен наступний матеріал спирається на попередній враховані внутрішньопредметні й міждисциплінарні звязки, зроблені відповідні наголоси на вузлових питаннях.
o        врахування рівня навчання і особливостей навчальної діяльності учнів при визначенні співвідношення між окремим і загальним, індуктивним і дедуктивним, емпіричним і теоретичним під час подання нового матералу
o        чітке дотримання поетапності засвоєння знань, діагностика проміжних результатів при зміні етапів уроку.
Принцип навчання на високому, але доступному рівні складності
o        адаптація рівня складності пояснення навчального матеріалу безпосередньо до рівня навченості та математичних здібностей учнів конкретного класу
o        педагог має чіткі й правильні уявлення про першочергові проблеми засвоєння навчального матеріалу та шляхи подолання утруднень
o        вміння характеризувати методичні особливості навчальних тем
o        відповідність  змісту математичної  освіти,  її форм  і методів  віковим  і інтелектуальним можливостям учнів,  розвитку  їх  пізнавальної  сфери. 
o        відмова від емоційного і інтелектуального перевантаження учнів.
Принцип свідомості і активності
o        активна позиція педагога, його  глибокі  знання  змісту  і методів навчальної дисципліни,  вміння захоплюватися  самому  і  захоплювати  своїх  учнів  процесом  навчання, 
o        роз’яснення цілей  і завдань математичної освіти, значення її для опанування загальних і спеціальних дисциплін, майбутньої професійної діяльності;
o        використання у процесі вивчення математичних дисциплін операцій мислення (аналіз,  синтез,  індукція,  дедукція,  узагальнення);    
o        діагностика поетапного засвоєння навчальних дій, корекція отриманих результатів.
o        цілеспрямоване формування рефлексивних умінь
o        правильне використння  механізму  зворотного  зв’язку  для досягнення  поставлених  цілей  навчання 
Принцип наочності  
o        ілюстрування навчального матеріалу  життєвими  прикладами  застосування  у професійній діяльності.
o        використання схем, таблиць, слайдів та ін.
o        прикладна спрямованість завдань
Принцип гуманізації
o        підвищення  інтересу  до  загальнонаукових  і  спеціальних  знань,
o        демонстрація  використання  математичних  знань,  умінь,  навичок  у  професійній діяльності, 
o        розширення  меж  загального  світогляду, 
o        розвиток  математичного складу мислення.
Принцип міцності  засвоєння знань
o        свідоме  засвоєння  математичних  знань,  понять,  методів,  законів, 
o        побудова зв’язків і відношень між математичним апаратом і змістом суміжних навчальних предметів 
Принцип  відкритості  і  варіативності
o        формування  змісту математичнної  освіти  за  рахунок  використання  різних  методів,  форм і засобів організації  навчального  процесу  відповідно  до  поставлених  задач
o         подання у навчальному матеріалі відкритих для доповнень нестійких, неврівноважених, парадоксальних фактів, які не мають однозначного  трактування. 
o        можливість обирати відповідний обсяг і темп навчальної діяльності.
Принцип поєднання освіти, розвитку та виховання 
o        пріоритет розвивальної функції навчання та діяльнісного підходу до навчання. 
o        постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість.
o        у навчальному змісті перенесено акценти із збільшення обсягу інформації,  призначеної для засвоєння учнями, на вироблення вмінь її використовувати для досягнення певних цілей.
o        створення умов для формування й розвитку інтуїції та логічного мислення учнів, їхніх творчих здібностей;
o        систематичний  розвиток  мнемічної  діяльності (розвиток пам’яті) для забезпечення фонду дієвих знань.
o        моніторинг розвитку навичок усного рахунку як засобу збільшення обсягу короткочасної пам‘яті
o        формування як алгоритмічних, так і евристичних прийомів розумової діяльності;
o        систематичний  розвиток  основних видів мислення: наочно-дійового, наочно-образного і абстрактного;
o        включення в план уроку елементів (завдань, форм і методів), спрямованих на формування загальнонавчальної компетентності,  універсальних навчальних дій, що забезпечують самостійне засвоєння  знань і формування умінь
o        використання завдань, спрямованих на формування уміння будувати логічне міркування, аргументувати висновки, застосовувати знаки і символи, моделі і схеми, орієнтуватися у змісті тексту, виділяти головне, критично оцінювати висловлювання.
o        застосування екологічного мислення
o        мотивація до оволодіння культурою активного користування пошукових систем
Принципи індивідуалізації і диференціації
o        здійснення двох видів диференціації: 1) за рівнями програмних вимог до математичної підготовки учнів; 2) за змістом курсів математики (загальноосвітній, поглиблений, за вибором, факультативний).
o        розробка електронних модулів для дистанційного вивчення додаткових тем і розділів, враховуючи рівень математичної підготовки учнів класу, їхні інтереси, специфіку майбутньої професії, профіль навчання тощо.
o        методичне забезпечення самостійної роботи (інструкції, листи завдань, навчальні програми тощо)
o        індивідуальні завдання відповідають зоні найближчого розвитку,
o        систематичний ефективний контроль за виконанням індивідуальних завдань, поточне оцінювання і заохочення.
o        можливість вибору індивідуального темпу навчання;
o        можливість  вибору допоміжного навчального впливу;
o        можливість вибору основного навчального впливу за складністю учбових задач
o        можливість вибору основного навчального впливу за стилем впливу навчального матеріалу;
o        можливість самостійно ставити учбову задачу і розв’язувати її;
o        можливість обирати послідовність вивчення окремих тем і розділів.

Немає коментарів:

Дописати коментар